Nieuws

Van traditionele beoordelingsgesprekken naar Waarderende Ontwikkelgesprekken

Gemotiveerd door een artikel van professor Marianne van Woerkom, onze eigen ervaringen én een toenemende vraag, hebben we in co-creatie met opdrachtgevers- in de afgelopen periode heel veel tijd besteed aan de omslag van traditionele functionerings- en beoordelingsgesprekken naar Waarderende Ontwikkelgesprekken. Dit deden we door het meeschrijven aan beleid, het samenstellen van materiaal, het verzorgen […]

Nieuws

The power of 2 voor studiedagen en voor coaching in het primair onderwijs

Omdat het fenomeen duobaan in het primair onderwijs heel veel voorkomt, ontwikkelden we een programma. Een vragenlijst, opdrachten, reflectie, uitwisselen van tips en dialoog leveren werkbare handvatten op voor succesvolle duo’s. In het afgelopen schooljaar hebben we deze aanpak diverse malen ingezet – op individueel niveau, duo- en teamniveau – met enthousiaste reacties en goede […]

Nieuws

Coaching op diverse niveaus

In de afgelopen periode hebben wij vanuit ’t Mannetje & Co vele mensen gecoacht. Daaronder coachees met de functie van: leerkracht, medewerker, directeur, bestuurder, lid managementteam, eigenaar bedrijf. Diverse thema’s kwamen voorbij: Kruispunt loopbaan, wat nu? Is het onderwijs nog wel wat voor mij? Hoe kom ik na een burn-out sterker terug? Hoe laat ik […]

Nieuws

De 6 pijlers voor succesvolle verander/scholingstrajecten

Jaren geleden kwamen wij op basis van praktijkervaring tot een aantal noodzakelijke pijlers onder verander/scholingstrajecten. Inmiddels zijn we weer wat verder en wijzer geworden. De pijlers zoals we die nu kennen en met onze opdrachtgevers bespreken om tot invulling te komen zijn: Een helder beeld van de gewenste toekomst en het waarom (urgent/belangrijk) achter die […]

Nieuws

Keuze vervolgonderwijs en de rol van de leerling zelf

Bij onze gesprekken op basisscholen over de aanpak rondom de advisering voor het vervolgonderwijs werden de volgende zaken genoemd: CITO-scores, indruk van de leerkracht van groep 8, de schoolloopbaan, de wensen van de ouders, adviesgesprek, VO scholenbezoek… Maar we hoorden vaak niets over de actieve rol van de leerling. Ook als we daarnaar vroegen, bleef […]

Nieuws

Scholing Bouwcoördinatoren

Voor de zomer zijn wij, na signalen van onvrede, gevraagd onderzoek te doen naar de ‘klachten’’ en de wensen van de bouwcoördinatoren op een basisschool. Op basis van diverse intakegesprekken met de directie en bouwcoördinatoren (BCO’s) hebben we een scholings-/begeleidingsplan samengesteld. De bouwcoördinatoren hebben dit voorstel met enthousiasme ontvangen. We zijn gestart met het traject […]

Nieuws

Opzet studiedag Persoonlijk leiderschap

“Deze keer geen studiedag over pedagogiek of methodiek maar een studiedag over en voor onszelf.” En dat graag voor 325 medewerkers. Dit was de vraag die wij vanuit een scholenkoepel kregen en die hebben we met enthousiasme aangepakt. Inmiddels hebben we een prachtig programma met deskundige en inspirerende sprekers en workshopleiders. Om een indruk te […]